Jak to vidí Tomáš Zima: Maturita z matematiky se pořád nesmyslně odkládá

S paní redaktorkou Zitou Senkovou jsme v pořadu Českého rozhlasu Dvojka tentokrát hovořili  na o tom proč studentům nejde matematika, co by měla otestovat maturita, zda si vystačíme s jednou školou a jednou profesí celý život a jak je na tom Česko s plněním digitální strategie ve vzdělávání? 

Kvůli chybám v letošních maturitních i přijímacích testech byl odvolán ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělávání CERMAT Jiří Zíka. To jsem uvítal. Řešení problému státních maturit už nemůžeme odkládat.

O státních maturitách se hovoří dlouho. Nejprve se diskutoval vztah státních maturit a přijímacího řízení na vysokých školách. My jako rektoři jsme říkali, že to můžeme zvažovat za předpokladu, že systém bude robustní a nebude se každý rok měnit a také že data budou dostupná včas.

Ani jedno ani druhé se ovšem zatím naplnit nepodařilo. Systém státních maturit je z mého pohledu velmi nákladný, nejednoznačný a netestuje znalosti, které by maturant měl mít. Je to prostě jednotný řidičák pro celou Českou republiku, který říká, že ti, kdo mají maturitu, mají určitý stupeň vědomostí. 

Foto:Šárka Škapíková

Maturita by se měla otestovat znalosti ve třech základních oblastech – v mateřském a cizím jazyce a také v matematice. Skutečnost, že byla matematika vyřazena z povinných státních maturit, považuji za velmi nešťastný krok. 

Na jedné straně politici hovoří o nástupu průmyslu 4.0, digitalizaci a podpoře technického vzdělávání a přírodních věd, ale na druhé straně říkají: Nedělejme maturitu z matematiky. To je, jako když někomu řeknete: Napište báseň, ale nemusíte umět psát.  Nemůžeme srovnávat znalosti matematiky třeba na učňovských oborech, kde jsou potřeba jiné dovednosti, se studenty gymnázií.

Maturita z matematiky se pořád nesmyslně odkládá, ale to přece není řešení problému. Je nešťastné, že ve vládě se neustále střídají ministři školství a koncepční řešení maturity je stále v nedohlednu. Druhý problém je ve snaze vytvořit univerzální maturitu pro všechny. 

Nemůžeme srovnávat znalosti matematiky třeba na učňovských oborech, kde jsou potřeba jiné dovednosti, se studenty gymnázií. Nebojme se říct, že potřebujeme dva stupně úrovně znalostí, ale nesnižujme univerzálně nároky a neodkládejme řešení – to je cesta do pekel.

 

Celý rozhovor si můžete vyslechnout zde:
 http://www.rozhlas.cz/dvojka/jaktovidi/_zprava/tomas-zima-maturita-z-matematiky-se-porad-nesmyslne-odklada–1799426

Zaúčtováno v Jiné, Konopí pro léčebné účely a alkohol, Média, Politika, Věda a výzkum, Vysoké školství, Zdravotnictví